Apple er ikke for sent ude – iPad-salget vil eksplodere

Tilbage i 2008 da iPhonen havde været til salg i 8 måneder i USA, men endnu ikke kunnes fås i Danmark, troede jeg, at markedet for iPhones var mættet. Den fejl laver jeg ikke med iPaden også; salget i Danmark vil eksplodere nu.

Flere steder i den danske iPad-sfære er der spekulationer i gang om, at salget af iPaden efter den officielle frigivelse i dag, vil være moderat eller lige frem skuffende. Logikken skulle være, at Apple er for sent ude, hvilket betyder at alle dem der vil have en iPad, allerede har købt den. iPaden har jo kunnet købes i USA og flere andre lande siden april, hvilket er 8 måneder siden.

Umiddelbart er der intet i vejen med den logik – jeg har endda selv fremført den for lang tid siden. Faktisk helt tilbage i marts 2008. Den gang var det dog iPhonen det handlede om og ikke iPaden. Dengang skrev jeg et indlæg på iPhoneguide under overskriften Er iPhone-markedet mættet i Danmark? Logikken var den samme som nu: Er der overhovedet nogen der vil købe en dansk iPhone, når man har kunnet købe den i 8 måneder i udlandet. Har alle der ønsker en iPhone ikke allerde købt den?

En væsentlig fejl ved logikken

Som sagt er der intet i vejen med den logik, bortset fra den ikke så væsentlige ting, at den altså er forkert! Tilbage i 2008 da jeg frygtede, at iPhone-markedet var mættet, var der 6.000 iPhones i Danmark. I dag er der solgt flere hundrede tusinde iPhones i Danmark. Det er 50 gange flere end i 2008. iPhone-salget eksploderede da den kom officielt til salg i Danmark og siden er salget kun gået en vej og det er op.

Jeg tog i den grad fejl, det indrømmer jeg. Jeg var forholdsvis ny i branchen og have slet ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at salget kunne stige så meget. Siden den gang har jeg skrevet mere end 2.000 artikler om iPhonen og iPaden og ved lidt mere om tingene. Den fejl laver jeg ikke igen. Selvfølgelig er iPad-markedet ikke mættet i Danmark.

iPad-salget vil eksplodere

Jeg tør godt melde ud, at iPad-salget vil eksplodere i Danmark. Inden der er gået en uge, er der solgt flere officielle danske iPads, end der var i landet inden lanceringen. Og inden jul når vi nok noget der ligner en 8-10-dobling. Markedet er ikke mættet, det er en stor fejltagelse at tro det. For det første viser det eneste vi kan sammenligne med, iPhone-frigivelsen, at det betyder meget at en enhed kan købes officielt i butikkerne. Prisen er lavere og tilgængeligheden er større. iPaden kan i dag købes over hele landet. Modsat den gang med iPhonen, hvor den kun kunne købes hos Telia, kan iPaden købes i alle de store elektronikkæder og hos Apple-forhandlerne. For det andet har iPaden solgt hurtige i USA end iPhonen gjorde, da den blev introduceret. Alt taler altså for, at det samme vil ske i Danmark. Inden for et par år vil vi altså snakke hundrede tusinder solgte iPads i Danmark. Lige nu er der måske 5.000-10.000 iPads i landet.

Ingen køer

Et af de argumenter jeg hører for, at jeg tager fejl er, at der ikke har været lange køer foran iPadforhandlerne. Nej, selvfølgelig har der ikke det, der har jo ikke været meldt officielt ud, at der ville blive solgt iPads fra i dag. Ingen har rent faktisk vidst med sikkerhed, at man ville kunne købes iPads i de danske butikker i dag. Man stiller sig ikke i kø foran en butik, man måske tror begynder at sælge iPads. Havde Apple for en måned siden meldt ud, at iPad-salget ville starte i dag, så havde der med garanti været kø. Men der har slet ikke været nogen hype omkring lanceringen. iPaden går bare stille og roligt ind på markedet. Den brede distribution skal dog nok få sikret, at der bliver langet nogle stykker over disken de næste par uger.

Hvor har du købt din iPad?

View Results

Loading ... Loading ...
Skrevet af Martin Wolsing, 30/11 2010
Relaterede indlæg

Kommentarer
Subscribe to RSS
  • Carsten Holløse

     

    @martin

    Helt enig, jeg kan bare se på mit arbejde. Jeg har haft iPad i snart 6 måneder og nu når den er kommet, så skulle mindst 3 kolleager ud at købe en i dag eller i morgen. To andre skulle forhøre sig om mine erfaringer og om hvor meget hukommelse de skulle vælge, med eller uden 3G, da det skulle være “familiens” julegave i år.

    Vores direktør udså sig selv som “testperson” for om alle “udfarende” medarbejdere i det nye år skulle have iPads til møder og noter, selvom jeg jo (for egne penge) har været frivillig tester lige siden jeg fik den og bruger den enormt meget i hverdagen.

    Det bliver sjovt at se bl.a. statistikker fra de store websider, om de kan sætte konkrete tal på i de kommende måneder, men det bliver stort rigtig stort. Bare se i dag i aftenshower, hvor værterne med ærefrygt lige skulle prøve…

    30. November 2010 @ 19:39

  •  

    iPadguides besøgstal viser en tydelig stigende interesse:

    r

    Besøg per dag de sidste 30 dage til og med i går.

    30. November 2010 @ 20:41

  • Johnny

     

    Martin

    Det kunne også godt være at det havde lidt at sige at du linker direkte til ipadguide 26/11 og derved skaber en interresse http://iphoneguide.dk/nyheder/danmark-far-ipads-pa-tirsdag/

    30. November 2010 @ 21:39

  •  

    @Johnny

    Det spiller selvfølgelig også en rolle, men allerede i dagene inden er der en tendens.

    30. November 2010 @ 21:50

  • Tvo

     

    Nu skal det jo også siges til din kommentar, at det først var med den officielle lancering af iphone, at man kunne købe den med støtte til omkring 1200 kr. – i modsætning til fuld pris på 4-5000 kr… Det sker ikke med iPad, for tilskuddende bliver aldrig de samme.

    Et andet argument imod er, at der ikke umiddelbart er et must-have element – en iPad er mere nice-to-have end need-to-have, som en telefon jo er. Jeg kender en del, der har købt iphone fordi de jo SKAL have en telefon og iphone er den fedeste – det samme gør sig ikke gældende for iPad. (At den så bliver need-to-have når man først har den, er noget andet!)

    Jeg giver dig dog ret i, at tallet ganske givet alligevel vil være ret godt – men nok ikke så stort som ved iphone-lanceringen.

    30. November 2010 @ 22:13

  • Ipete

     

    En enkelt ting der kan bremse salget en smule er at ipad’en på mange måder allerede er forældet, da en ny formentligt introduceres til april. Hvis det går på samme måde som med iPhone 3GS så rammer den måske Danmark samme tid som resten af verden. Når man nu ved at en ny er lige om hjørnet vil man så ikke lige de hvad den kan byde på? Jeg vil i al fald og venter gerne på mere ram samt FaceTime mulighed. Men mange skænker det nok ikke en tanke. Jeg har bare ikke råd til at købe en nu og så bytte den ud med en bedre om relativt kort tid. Har en iPhone 3G og kan virkeligt mærke var sløv den er sammenlignet med 4′eren. Vil nødig sidde med fornemmelsen af en sløv iPad om er halvt år ;)

    30. November 2010 @ 22:14

  • ib berntsen

     

    Ipete
    det kan du have ret i men, det er jo kun den rigtige apple fan boy fan scare der holder styr på hvornår apple lancere nye produkter det er vel kun ca 1 % af den danske befolkning der er ægte apple fan boy. men i denne smid væk alder vi lever i så ved man vel også inderst inde at det man køber i dag er forældet i morgen. derved har man ikke tid til at vente så er det nu man skal købe før jul eller en mdr. så er der udsalg!!

    30. November 2010 @ 22:48

  •  

    Jeg er ikke enig, Martin – og som vi nu kan se, var lanceringsdagen i går stort set en fuser.

    Selv Danmarks 2. største / travleste Apple-butik, solgte7 (SYV!!) iPads hele dagen. Og det var endda på lanceringsdagen, hvor der er ekstra efterspørgsel.

    1. December 2010 @ 08:36

  •  

    @Kenneth Lund

    Hvorfor skulle der være stor efterspørgsel på lanceringsdagen, når der ikke har været annonceret nogen lanceringsdag? Kun dem der følger med på sider som iPadguide, har vidst, at der nok var noget under opsejling. Almindelige mennesker, som trods alt er dem der skal trække der store salg, har ikke anet noget om det. Det gør de nu, efter iPaden har været i medierne i går. Det er i dag og i weekenden de går ud i butikkerne og ser på det nye vidunder.

    Der er jo ikke antallet af folk der står i kø, der betyder noget for salget. De par hundrede fanboys der tropper op, når iPhonen frigives, betyder intet. Det er hr og fru Danmark der betyder noget for salget, og det sker ikke på lanceringsdagen.

    Alle de argumenter jeg hører nu, er præcis de samme som jeg selv fremsatte for to et halvt år siden. Dengang holdt de ikke vand, og jeg kan ikke se, hvorfor de skulle gøre det nu.

    Den eneste forskel på dengang og nu er, at Apple denne gang ikke har ventet til 2. generation med at lancere den i Danmark. Havde de gjort det havde køerne været lige så lange eller længere, som da iPhonen kom første gang. Nu glider den bare stille og roligt ind på markedet.

    @tvo

    Det er ikke rigtigt i forhold til prisen. Inden lanceringen i Danmark kunne man købe en iPhone i USA til $400. Prisen steg med andre ord ved den officielle lancering. Hvis man købte den for 4-5.000 var det fordi man købte den på det grå marked, men det er jo ikke anderledes end det er nu.

    Jeg synes, at der er synd at kalde iPaden en nice to have. Så er det i hvert fald fordi man ikke fører tanken ud. Køber man et tastatur kan den erstatte en rigtig computer for den halvdel af Danmarks befolkning, der kun skriver en mail i ny og nær og bruger internettet tilsvarende sjældent. Jeg tror aldrig jeg vil anskaffe en bærbar computere mere (selv om en AirBook nu ser lækker ud). iPaden har overtaget den rolle. For slet ikke at tale om netbooks. De burde være helt ude af markedet nu.

    Hvis man kan bruge de internationale salgstal til noget, så burde der kunne afsætte 20-30.000 i Danmark inden jul og det er i hvert fald en 3-5-dobling af det nuværende antal.

    Lad os snakke sammen om et års tid. Hvis ikke iPad-salget til den tid er eksploderet så givet jeg en omgang. ;-)

    1. December 2010 @ 09:00

  • Trif

     

    @Martin:

    100% enig med dine synspunkter. iPadsalget er, som du siger, ikke helt gået i gang endnu i Danmark, da folk ikke ved, den er til salg nu. Men lige så snart den begynder at blive lidt mere udbredt, så flere og flere personer på en eller anden måde kommer i nærheden af en ægte dansk iPad, vil salget helt klart gå stærkt opad – præcis som du siger.

    Jeg har selv flere venner, der har spurgt mig et par gange om hvornår den kommer til salg i Danmark, og nu har jeg så et nyt svar på det spørgsmål ;)

    1. December 2010 @ 10:37

  • Trif

     

    Og forresten, jeg vil også påstå at Netbooks uddør MEGET hurtigt. Jeg har selv en, men den er ikke blevet brugt siden jeg fik iPaden – iPad klarer bare en Netbooks job bedre.

    1. December 2010 @ 10:39

  • LSJ

     

    For at vi ved hvad vi taler om (og før vi kan kræve øl af dig næste år Martin, eller give en alt afhængig af om man er enig eller uenig :-) ), skal vi jo vide hvad definationen på en eksplosion i tallet er??

    Er til dels enig i at salget vil øges væsentligt, men nok ikke i samme omfang som med iPhonen. Dette tror jeg ud fra primært tre ting.

    Prisen: Det er lidt af en udskrift. Tror mere den vil komme løbende når folk skal skifte deres netbooks ud (og måske bærbare). jeg tror at en af årsageren til at folk købte iPhones til at starte med er at de fik dem med tilskud. Det er for mange en mere normal måde at købe ting på, at købe ved en opratør og være bundet i en periode økonomisk. At man kan nøjagtig de samme i butikkerne, ved at købe på afbetaling er en helt anden sag, tror at folk har en større uvilje mod at købe det på afbetaling.

    Behovet: Hænger lidt sammen med netbooks. Selvom apple er geniale til at skabe et behov for noget, så skal folk først indse de har behovet (og overtale alle i hustanden til at man har det behov, det såkaldte WAF wife acceptence factor). Der er en der er inde på at det ikke er en tlf, og der tror jeg at behovet var reelt. Man kan nemmere se at man ar brug for en iPhone end en iPad (jeg kan ikke, men mange i min omgangskreds kan). Derfor bliver der også en mere rolig stigning og ikke en eksplosion, for jeg er enig i den betragtning, at når folk ser den, får den mellem hænderne, finder ud af hvad den kan, så vil folk også have den.

    afventning: En del af dem jeg snakker gadgets med (er på en arbejdsplads, hvor mange af mine kolleger er i alderen 22-30, de fleste faktsik ud af 160 M/K), snakker om de vil afvente. De venter på at iPad to kommer, de mener at apple vil gøre det samme som med iPhonen, at når iPad to lanceres er det på stort set samme tid hvis ikke samme tid. De er deres tese, også lidt min da jeg gør de samme overvejelser.

    Desuden mener jeg at alle kendte lanceringsdagen.. Ikke kun forbeholdt de få der læser Martins fremragende sider. på alle aviserne på nettet var den altså også oplyst. Og der er dælme mange der er inde på EB fx, i løbet af en dag, og der fyldte den pænt på forsiden hele mandagen.

    Og ud af Martins besøgsgraf kan man også se en stigende interesse, så der er jo mange der har været bevidst om at den snart kom.

    Jeg er endog meget enig i den betragtning at salgstallet vil øge og der vil være rigtigt mange iPads hos forbrugerne inden længe. Jeg kan helt sikkert se mig selv med en, spørgsmålet er ikke om jeg køber en men hvornår. Det afhænger af to ting, WAF og om jeg venter til en iPad 2.

    Så tilbage til spørgsmålet, så vi kan afregne de vigtige ting her i livet (ØL). Hvad er en eksplosion i salgstallene?? Jeg giver Martin øl hvis der er solgt mere end 20.000 “danske” iPads inden nytår. Så har vi en defination, eller hvad?? Hvad siger du Martin???

    Lars

    1. December 2010 @ 11:51

  •  

    @LSJ

    Vi kan ikke rigtigt sætte nogle konkrete tal på, da vi alligevel aldrig ville kunne få oplyst salgstallene.

    Jeg reagerede også mere på påstandende, fra fx. Kenneth Lund, om at der ikke ville ske det store, da alle interesserede mere eller mindre havde fået en iPad allerede. Som sagt lavede jeg den fejl at tro det om iPhonen for 2 et halvt år siden, og for mig er situationen i dag ikke ulig den med iPhonen. Derfor skrev jeg artiklen for at gøre opmærksom på, at jeg tror at folk er ved at begå den fejl jeg begik den gang – og at jeg i hvert fald er blevet klogere.

    Jeg har ikke nærmere defineret, hvad en eksplosion i salget er. Men det skal i hvert fald være større end det har været hidtil – et tal vi heller ikke kender.

    I øvrigt snakkede jeg også om salget på lang sigt, ikke inden jul eller et par måneder. Jeg tror at iPaden om et år, vil have stort set samme udbredelse i Danmark som iPhonen havde efter introduktionen i Danmark, når man tager i betragtning, at det er et helt andet produkt. Vi kunne også sammenligne med MacBooks eller netbooks. Bliver der solgt 20.000 netbooks i danmark inden jul fra nu af?

    iPadsalget har været godt i alle de andre lande til trods for negative spådomme, hvorfor skulle det ikke også være godt i Danmark? Hvorfor skulle vi lige være det land, der skildte os ud som et folk der ikke køber iPads.

    Om der kan sælges 20.000 iPads i Danmark inden jul skal jeg ikke kunne sige. Det er noget der minder om 1.000 om dagen og umiddelbart lyder det da af meget. Som sagt kan vi aldrig få det afgjort, med mindre du har et forslag til hvordan vi skal gøre. Vi kender jo faktisk heller ikke salgstallene for iPhones i Danmark og kan derfor ikke engang sammenligne med disse.

    Ang. lanceringsdagen, så var det rigtigt nok i landets store dagblade, men det var stadig kun et rygte. Men iPhonen var det kendt måneder i forvejen og der havde været god tid til at bygge en stemning op.

    1. December 2010 @ 12:17

  • LSJ

     

    @ Martin

    Vi er enige… det med noget konkret, var nu også mere bare for at man kunne få afgjort “væddemålet” :-)

    Og da jeg ikke har en endnu som sagt, glæder jeg mig til at få den. også i håbet om at flere danske virksomheder vil begynde at udvikle specifikke app’s til den. her tænker jeg på DR, tv2, forlagene, de store bladkoncerner osv.. For så er jeg helt sikkert på at de går som varmt brød.

    Og jeg er meget enig i din betragtning i den kommer til at afløse de mindre bærbare.. står selv i dilemmaet, stor iPad/lille MBA…

    Lars

    1. December 2010 @ 13:20

  • tvo

     

    @Martin:

    Hvor gerne jeg end ville, så kan jeg simpelthen ikke se, at den gennemsnitlige bruger kan/vil erstatte en bærbar med en iPad. Der er flere potentielle problemer med det:

    1. hvis man skal have tastaturet med, når man er på farten – hvilket man skal, hvis iPad’en skal erstatte en bærbar – så bliver den væsentlig mere uhandy end en bærbar. Derudover er opløsningen og skærmstørrelsen på iPad ikke god nok til, at den bliver rigtigt behagelig at arbejde med, hvis man skal lave større projekter.

    2. Ydelsen på en iPad er fin til det meste – men så snart, man skal lave noget mere avanceret – som billedbehandling, avancerede spil eller andet – så går det jo ikke med iPad’en. Og folk VIL spille WoW, rode med Photoshop og klippe deres hjemmevideo. Indtil videre går intet af det når man bruger fingrene til interfacet.

    Indtil videre er og bliver iPad et supplement til en bærbar/stationær computer. Jeg siger ikke, at det ikke kan ændre sig med kommende modeller, men lige nu tror jeg kun det er meget få mennesker, der reelt vil kunne få opfyldt 100% af deres behov for at bruge en computer ved at investere i iPad.

    Jeg tror, som sagt, at salget af iPad’s vil være fornuftigt. Men jeg tror ikke på en voldsom vækst lige nu.

    MHT lanceringen, så var det i Sverige officielt bekræftet, at iPad blev lanceret tirsdag – men det fik ikke køer til at danne sig foran forhandlerne. (En enkelt mini-kø på tre-fire stykker blev det vist til…)
    For egen regning vil jeg i øvrigt sige, at jeg synes det er lidt sølle, når folk sover på gaden for at få en ny gadget – hvor meget jeg end holder af elektroniske dimser – og det er rart, ikke at se folk stå og juble som tosser fordi de har købt et produkt… :-)

    1. December 2010 @ 18:42

  •  

    @tvo

    Jeg tager fra mit eget synspunkt, hvor det er skriveri, der er hovedarbejdsopgaven. Det klarer iPaden fint (med et eksternt tastatur).

    Jeg er enig i, at iPaden ikke ligefrem er et kraftværk, men hvor mange har i virkeligheden brug for det – hvis de skal være het ærlige? Måske kan småenheder som iPaden være med til at programmer bliver mere fornuftige i deres maskinkrav. Idag kræver en gennemsnitlig kontorpakke 10 GB og et monstrum af en maskine. Hvorfor egentligt, vi snakker jo kun programmer til skriveri, regneark osv. Det kører jo faktisk meget fornuftigt på iPaden. Jeg vil modsat dig mene, at iPadens brugerinterface er milevidt foran det vi ser på computere, jhvor man skal bruge en mus.

    Mit eneste anke er faktisk det manglende tastatur. Omvendt trækker batteritiden kraftigt op ift. en bærbar.

    For mange er den bærbare deres computer nummer 2 og iPaden nummer 3, hvilket jo selvfølgelig dæmper salget. Hvis iPaden kan rykke op som nummer 2, så betyder det meget. For mig personligt, kan jeg godt undvære en bærbar og bruge iPaden som nummer 2. Jeg har ikke brug for et kraftværk på farten, det er mere netadgangen og mulighed for at læse mails og skrive artikler, jeg går efter, og her er iPaden noget mere handy. Til seriøst skrivearbejde, er et rigtigt tastatur et must. Jeg føler det dog ikke oms en ulempe. Fx. på en ferie har man mulighed for at bruge iPaden som computer på hotellet og som rejsebog i byen. Det kan man ikke med en bærbar.

    Vi har heller ikke talt om de situationer, hvor iPaden er et helt nyt arbejdsredskab. Det kunne være på sygehuse, på biblioteker osv.

    1. December 2010 @ 19:18

  • iPete

     

    I den kommune, hvor jeg er ansat skolelærer er mange af os yngre individer bredt enige om at den Dell pc vi har fået som arbejds pc til ca. 5000 snildt kunne erstattes af en billigere ipad. Ville nyde ikke at slæbe det skrummel rundt og alt arbejdsrelateret er alligevel mail og andet der sikkert fint kunne ordnes i de kontor-apps der findes til ipad’en. Dog er den mobile safari vist ikke helt gearet til vores intra :(

    1. December 2010 @ 19:34

  • tvo

     

    @Martin:

    Jeg tror ikke, iPad’en er nr. 3 – jeg tror mere, den er nr. 2. I dag tror jeg faktisk langt de fleste har droppet at have en stationær – det har jeg endda selv, på trods af, at jeg gerne spiller. Den bærbare har kræfter nok. Med andre ord; var iPad’en opfundet før den bærbare for alvor erstattede den stationære, ville jeg være mere tilbøjelig til at hoppe med på ideen om, at den ville være den eneste computer, vi ville have med på farten. Men den eneste computer overhovedet? Den tror jeg sgu ikke på…

    1. December 2010 @ 20:38

  •  

    @tvo

    Den stationære computer er ikke så død som du tror. Jeg ville personligt nødigt undværre den. Skærmen er større og du får flere kræfter til samme penge.

    Ideen om iPaden som den eneste computer synes jeg faktisk ikke er så tosset. Vi går jo også mod, at mere og mere skal ligge i skyen. Alternativt kunne den kobles til en kraftig server i hjemmet, som trækker de tunge ting. En computer behøver derfor i virkeligheden ikke de store kræfter, med mindre du har nogle helt specielle arbejdsopgaver som videoredigering etc. 95% af det mange folk bruger en computer til er internetbrowsing og mail. Jeg snakker jo ikke om 17 årige knægte, der ikke kan få det vildt nok.

    Ikke at jeg kunne nøjes med en iPad som eneste computer, men det er den vej det går. Tynde klienter koblet til en kraftig server i skyen, på arbejdet eller hjemme.

    Det er jo lige før en iPhone kan klare opgaverne.

    Der hjemme har man en stander/holder/dock, hvor iPaden kan side og fungere som skærm, hvortil du bruger et tastatur. Når du skal ud, tager du bare iPaden med og lader resten stå.

    1. December 2010 @ 20:58

  • LSJ

     

    Der hjemme har man en stander/holder/dock, hvor iPaden kan side og fungere som skærm, hvortil du bruger et tastatur. Når du skal ud, tager du bare iPaden med og lader resten stå.

    Lige nøjagtig den tanke er den jeg har.. skal have en ny bærbar, og overvejer seriøst en iPad i stedet for. Og så med de 50 GB lagerplads jeg har på nettet, mener jeg selv jeg er godt kørende. Og så køre iWorks på den.
    Det kan skyldes at jeg ikke har behovene for at sidde og lave de tunge ting, men at kunne skrive et dokument når jeg er fremme, eller rette en præsentation til med sidste nye oplysninger/info.

    For mig at se er det en sammensmeltning af et legetøj og et værktøj, det der på nydansk vel hedder multitool

    Lars

    2. December 2010 @ 14:23

  • tvo

     

    @Martin:

    Jeg tror, der går MANGE år, før den vision bliver virkelighed (I IT-verdenen er mange år mere end 3 ;-) ) – og inden da er der nok også sket en udvikling og sammensmeltning af devices vi slet ikke kan forestille os nu. Nu – og de næste fire-fem år – er det ikke muligt for nogen jeg kender, at undvære den bærbare. Så hvor meget jeg end elsker min iPad, så kommer det ikke til at ske. Der mangler computerkraft, udvidelsesmuligheder og inputmuligheder til større tekst, der ikke kræver at man slæber både tastatur og iPad med. Jeg – og de fleste jeg kender – har brug for at kunne arbejde “rigtigt” på farten og skrive større tekster. Og selv om man kan tvinge sig selv til at skrive en lang tekst som den jeg skriver nu på en iPad, så er det væsentligt mere besværligt – og at tro, at folk gider gøre det på et virtuelt tastatur, er naturligvis en drøm for en ejer af en iPad-blog, men i virkeligheden…? Nej… ;-)

    3. December 2010 @ 08:42

  •  

    @tvo

    Citat: “og de næste fire-fem år – er det ikke muligt for nogen jeg kender, at undvære den bærbare”

    Du kender ikke mange? ;-)

    Jeg kender mange, der slet ikke har en bærbar, så selvfølgelig kan sådan en undværes. Og lad nu være med at fortælle mig hvad jeg mener. Jeg har flere gange skrevet, at et rigtigt tastatur er en must, hvis man skal skrive seriøst på iPaden.

    Som sagt kan jeg selv undvære den bærbare, og hvis jeg kan, er der sikkert også andre der kan. Hvis jeg skal på rejse har jeg disse muligheder: iPaden skal jeg under alle omstændigheder have med, for den er genial til ebogslæsning, som kortguide som spillemaskine etc. Skal jeg også arbejde kan jeg vælge 1) Kun at bruge iPaden 2) at tage en bærbar computer med og 3) At tage et tastatur med. Jeg vælger helt sikket 3) næste gang. 1) har jeg prøvet, der duer ikke. 2) forestiller jeg mig givet for meget at slæbe på, ekstra ting, der skal oplades osv. Hvis hoteller i fremtiden var lidt smarte, så havde de tastatur og dock på værelset, så det eneste man skulle medbringe var sin tablet (om det så er en iPad eller en anden). HErefter har man adgang til skyen, dropbox etc. Jeg tror faktisk ikke det scenarie er så langt væk igen. Jeg håber i hvert fald, at det ikke er. Den sammensmeltning af devices du snakker om, er vel netop det iPaden er første skidt på vejen i mod.

    Det kunne være så vildt, hvis iPaden kunne kommunikere med alle mulige elektroniske enheder og fungere som brugerinterface. Ingen ting ville behøve knapper. Man styrer alt fra sin iPad/iPhone/etc. og alle folk fik deres personlige grænsefalde frem, når de skulle ændre noget. De oplagte ting er TV, radio etc. Men ligesåvel brødrister som køleskab, vaskemaskine, vejrstation osv. Muligheder er uendelige. Ved ikke at indbygge skærme i alt muligt, men bruge den skærm de fleste alligvel render rundt med i form af en telefon, en iPad eller en bærbar, må der være en del besparelse for producenterne af udstyr og fordele for os forbrugere, fordi vi hver gang får vores personlige layout til betjeningen. Men det kræver nok også et helt andet sikkerhedsniveau end vi har i dag, måske NemID har en løsning på det problem. ;-)

    3. December 2010 @ 08:58

  • tvo

     

    @Martin; Jo, jeg tror sgu, jeg har en rimelig stor omgangskreds, og langt de fleste arbejder professionelt i mediebranchen – og er som sådan det, der lidt tacky hedder “first-movers”. Jeg har også arbejdet professionelt med gadgets de sidste 10-12 år, så jeg føler, at jeg har en rimelig ide om, hvad _jeg_ har lyst at bruge og hvorfor. Det gør også, at jeg ikke har en eneste i min omgangskreds, der ikke bruger en bærbar PC i hverdagen, så du kan have ret i, at jeg er forudindtaget – men du kan kigge på salgstallene, hvis du vil vide, hvad vej det går for den stationære computer.

    Jeg mener, at iPad’en er en god løsning til nogle ting, men den ikke en erstatning – for mig – for en bærbar. Og min påstand er, at det gør sig gældende for langt de fleste brugere. Jeg siger også, at det ikke nødvendigvis er en situation der ikke kan ændre sig, men lige nu er jeg ret overbevist om, at det ikke er tilfældet. Selv på et site som dit tror jeg, du ville finde, at et flertal bruger iPad’en som sekundær enhed, og at de ikke ville bytte deres bærbare (eller stationære) hvis de kun måtte have en enkelt computer.

    3. December 2010 @ 23:18

  •  

    @tvo

    At sætte lighedstegn mellem at arbejde professionel i medibranchen og firstmovers, er måske nok at stramme den en smule. :-)

    Jeg tror netop ikke at iPaden er folks primære enhed, men at den måske i virkeligheden godt kunne være det. I hvert fald for alle dem der ikke arbejder professionelt i mediebranchen (hvad de færreste trods alt gør), men helt almindelige voksne danskere. Dine forældre for eksempel.

    3. December 2010 @ 23:25

  • tvo

     

    @Martin: Jeg tror faktisk, de fleste af mine kolleger er ret godt med – og de fleste er i øvrigt dedikerede mac-brugere, og der flyder en del iPads på redaktionerne også.

    Min mor er lige blevet indehaver af min gamle iPhone, der nu er hendes primære kommunikationsmiddel – og hun har ingen computer, så jo, det kan da godt være, hun ville være en kandidat hvad det angår. Men det er vel mere fremtidens brugere, vi taler om, ikke en 60-årig kvinde, for hvem en computer i sig selv er lidt skræmmende?

    Jeg synes i øvrigt, du er holdt op med at argumentere eller svare på, hvad jeg skriver; tror du, at hvis du lavede en poll, at resultatet ville være, at flertallet af brugerne ville bytte deres bærbare eller stationære ud med en iPad nu eller i den nærmeste fremtid?

    3. December 2010 @ 23:38

  • tvo

     

    Forresten – “…måske i virkeligheden godt kunne være det..:” er jo baseret på din mening, ikke på det behov folk selv synes de har. Jeg tror simpelthen ikke på, at der er mange der vil kunne undvære deres computer til fordel for en iPad – med eller uden tastatur. Det er vel det, der er essensen i denne debat.

    3. December 2010 @ 23:50

  •  

    @tvo

    Grunden til at jeg ikke svarer er, at vi jo ikke kommer videre. Du lever i er verden hvor alle du kender har en bærbar og ikke kan undværre den, jeg lever i en anden verden hvor ikke alle folk har en. Derfor kan vi jo begge to godt have ret inden for hver vores omgangskreds. Jeg vover så derudover den påstand, at vi er i gang med en tendens, hvor tablets vil være manges førstevalg som computer. Netbooks er der allerede for mange studerende, hvorfor skulle iPaden ikke også kunne blive det? Ikke i år eller næste år, det er tendensen jeg snakker om.

    Stort set samtlige analytikere jeg har læst noget om mener, at iPaden vil betyde fald i salget af bærbare computere. Jeg har endda læst flere at de “prominente” udenlandske bloggere skrive, at iPaden kunne erstatte en bærbar næste gang. Jeg er selv komme til den samme konklusion; at FOR MIG kan iPaden erstatte en bærbar computer. Så kan man jo altid diskutere, hvem der er firstmover. Dem der holder fast i det nuværende setup, eller dem der ikke gør. Jeg vil til enhver tid betragte dem, der skipper den bærebare til fordel for en iPad, til trods for enkelt større eller mindre problemer, som firstmovers, netop fordi jeg tror at det er en tendens, vil vil se om nogle år. Har jeg ret i at tablets om nogle år (4-5) har erstattet den bærbare, så var dem der sprang med på vognen i 2010 firstmovers.

    Jeg har til hver en tid selv været firstmover og har halvdelen af gangene brændt nallerne (er der nogen der vil købe en minidisc-afspiller?) og den anden halvdel af gangene været forud (jeg havde fx. en DVD-afspiller inden det i praksis var muligt at købe noget til at putte i den i Danmark). Firstmover handler ikke om at have store behov, men om at man griber en tendens allerede inden den bliver en tendens i den generelle del af befolkningen. Der er således heller ikke noget glamourøst eller trendy over at være firstmover; man betaler overpris for sine produkter og halvdelen ender med at blive en fiasko. Til gengæld kan man jo så more sig med at lave en hjemmeside og skrive lidt om dem. ;-)

    Citat: “tror du, at hvis du lavede en poll, at resultatet ville være, at flertallet af brugerne ville bytte deres bærbare eller stationære ud med en iPad nu eller i den nærmeste fremtid?”

    Nej det tror jeg ikke. Nu skal man også huske på hvad folk mener og hvad deres reelle behov er. Hvis man lavede en oversigt over folks reelle behov, tror jeg, at en forbavsende stor del af dem, kan få dækket deres behov med en iPad. Det vil de bare ikke – hvilket er helt fair. Det ville altså være mere korrekt, at lave en afsteming om, hvad folks behov er. Herefter kan man tælle sammen, hvor mange der i virkeligheden kunne klare sig med en iPad. Jeg kender rigtigt mange, hvis primære computerbrug begrænser sig til mail og netbrowsing. Tro det eller lad være, jeg har mødt de første 100, der alene bruger iPhonen til at ringe fra. Ingen mails, ingen musik, ingen billeder, ingen kalender, Safari eller andet. Man tror det er løgn, når man lever i den modsatte verden, men der er flere af den slags end man tror. Folk der faktisk godt kunne klare sig med den absolut billigste telefon man kan opdrive. Alligevel har de valgt iPhonen og ville ikke skifte, hvis de blev spurgt. Det er den slags jeg har med i mine overvejelser.

    Det er jo præcis det samme med biler. Jeg tror ikke, at ret mange byboere, hvis de blev spurgt om de vil udskifte deres firehjulstrækker med en mindre bil, ville svare ja. Men derfor kan en behovsanalyse jo sagtens vise, at de i praksis godt kunne gøre det. Det er den analogi jeg ser med bærbar vs. iPad. Mange folk overvurderer deres reelle behov.

    Til sidst: Det er ikke fordi jeg fornægter, at du og dine kolleger er godt med – selvfølgelig er i det. Det var mere din påstand om at bare man var i mediebranchen, så var man nærmest per definition firstmover. Jeg ved godt, at det ikke var det du mente, men sådan kunne det godt (mis)forstås. Derfor den lille smiley.

    4. December 2010 @ 17:18

  •  

    @tvo

    Jeg klaver lidt research og skriver en artikel om emnet. Det er fors spændende til, at blive gemt væk i en tråd om iPad-salgstal. Så kan jeg også lave en afstemning for at lodde folks stemning.

    4. December 2010 @ 21:12

  • tvo

     

    God ide med en artikel – især, hvis du er objektiv… ;-) Ellers skriver jeg gerne en modargumenterende artikel. :-P

    Det skal da også siges, at jeg gerne ville se et scenarie, hvor en tablet af en eller anden slags er den eneste nødvendige computer, men jeg finder bare, at iPad i den nuværende – og formentlig også næste – version er i underkanten i forhold til at dække de flestes behov for rå processorkraft. Så sent som i onsdags stod jeg med en kollega der arbejder på et dagblad (Og som har en iPad) – hans mening var, at han hellere ville betale 3000 kr. mere og så få en MacBook Air, hvis han SKULLE vælge en enhed der skulle være den primære på farten. Det kan jeg desværre godt følge ham i – måske især hans profession taget i betragtning.

    5. December 2010 @ 19:40

  • sammy

     

    Jeg tror måske at salget ville “eksplodere” hvis den blev solgt med rabat, som ved en teleselskabs aftale ala mobil telefonerne.
    Men når folk skal smide 4.000 for den billigste, så tror jeg i tager fejl. Folk har bare ikke pengene. Jeg tror ikke der bliver solgt særlig mange iPads i DK. De som ville have én,har allerede anskaffet sig den for længe siden.
    Dog var jeg selv nede og hente en i Humac, og jeg elsker den…

    Men et kæmpe salg, tror jeg ikke på

    7. December 2010 @ 21:49

Skriv en kommentar

For at kommentere skal du udfylde navn og mailadresse. Du kan også oprette en profil på siden. Du finder registreringsformen nederst i sidebaren i højre side (klik på "Opret").